Coronavirus

Covid 19

De eigen veiligheid staat altijd voorop voor onze vrijwilligers.

HartslagNu verstuurt nu geen reanimatie-oproepen meer voor adressen waar iemand officieel in quarantaine is. Dit geldt alleen bij quarantaine bekend bij de lokale GGD en niet voor vrijwillige self-quarantaine.

Reageer zelf niet op reanimatie-oproepen als je verkouden bent of andere ziekteverschijnselen hebt die zouden kunnen wijzen op griep of Coronavirus. Er worden genoeg andere burgerhulpverleners opgeroepen.

Met name beademen is een potentieel risico als het slachtoffer het Coronavirus zou hebben. Daarom wordt met onmiddellijke ingang gestopt met de beademing van volwassen slachtoffers door burgerhulpverleners en andere first responderen. Mond-op-mond beademing is gewoon gevaarlijk qua risico op overdracht en pocket mask/kiss-of-life beschermen niet.

HET IS DES TE BELANGRIJKER OM ZO SNEL MOGELIJK 112 TE BELLEN BIJ EEN BEWUSTELOOS SLACHTOFFER. DOOR HET NIET MEER BEADEMEN ZIJN DE OVERLEVINGSKANSEN VAN HET SLACHTOFFER LAGER. ELKE SECONDE TELT.

Burgerhulpverleners die 50 of ouder zijn worden niet meer opgeroepen. Dit geldt ook voor iedereen die geen leeftijd heeft ingevuld in zijn HartslagNu profiel.

Zie hier voor een overzicht van alle maatregelen, welke getroffen zijn voor first responders/burgerhulpverleners in overleg tussen HartslagNu, de Nederlandse Reanimatieraad, het RIVM, de Nederlandse vereniging van Medische Managers Ambulancezorg en Ambulancezorg Nederland.

NIEUW TIJDELIJK REANIMATIEPROTOCOL VOOR BURGERHULPVERLENERS

Dit is het nieuwe reanimatieprotocol voor burgerhulpverleners tijdens de Corona crisis.

Let op: dit geld niet voor kinderen. Daar geldt het gewone protocol.

Let op: zodra de ambulance gaat beademen moeten alle niet beschermde personen de ruimte verlaten. Dit geldt ook voor burgerhulpverleners.