Nascholing

Belang van herhalen

Het bijhouden van de reanimatie en AED vaardigheden is van groot belang om in de praktijk goed te kunnen functioneren. Uw inschrijving bij HartslagNu vervalt als uw certificaat niet langer geldig is. U wordt dan ook niet meer gealarmeerd. HartslagNu zal u daarvan tijdig op de hoogte stellen. Om een geldig certificaat te houden moet u een herhalingscursus volgen.

Ook de nascholing moet verzorgd worden door een door de NRR (Nederlands Reanimatie Raad) gecertificeerd opleidingsinstituut met gecertificeerde docenten. De nascholing zal bestaan uit een scholing van een bepaald aantal uren (2-3 uur) waarin theorie en praktijk wordt afgewisseld. Ook is er op deze momenten gelegenheid om gebeurtenissen uit de praktijk met elkaar te bespreken.

Hoe vaak herhalen?

Een certificaat is afhankelijk van de cursus één of twee jaar geldig. U moet daarna een herhalingscursus volgen maar dat mag natuurlijk ook vaker. De Hartstichting adviseert om één keer per jaar een herhalingscursus te volgen. De certificaten van de Hartstichting die wij uitgeven zijn twee jaar geldig.

Bekijk ook de filmpjes van de Nationale Reanimatieraad nog eens een keer gedurende het jaar. Dit kan hier: http://stichtingrna.net/inzet

U ontvangt van HartslagNu een herinnering tijdig vóór het verlopen van het door u opgegeven reanimatiecertificaat. Als u bij ons een cursus gevolgd heeft, kunnen wij u ook e-mailen met een aanbod voor een herhalingscursus.

Herhalingscursussen: waar?

U kunt herhalingscursussen volgen bij diverse non-profit en commerciële aanbieders in de regio. Ook wij geven herhalingscursussen. Heeft u bij ons een basiscursus gevolgd? Dan sturen wij u een herinnering na ongeveer een jaar. Onze cursusagenda voor herhalingscursussen is te vinden op https://reanimatiecursus-amersfoort.nl/ Een herhalingscursus duurt normaliter ongeveer 2-3 uur.  U kunt zich ook abonneren op onze nieuwsbrief over cursusdata. Dit kan via deze link.

Kijk voor een overzicht van de mogelijkheden bij de Reanimatiepartners van de Hartstichting op www.reanimatienetwerk-amersfoort.nl/Reanimatiecursussen.

Pas certificeringsdata aan bij HartslagNu

Pas na het volgen van een herhalingscursus uw certificeringsdata aan bij HartslagNu via www.hartslagnusystem.nl.

Voor professionals zonder geformaliseerde hercertificering, geldt dat zij tenminste een maal per twee jaar hun “certificeringsdatum” moeten aanpassen om niet op “niet oproepbaar” gezet te worden. Kijk hier voor meer details. In het nieuwe systeem is het mogelijk om de geldigheidsdatum van je bevoegdheid maximaal 5 jaar verder te zetten.

Kinderreanimatie

Werkt u met kinderen of zijn er veel kinderen in uw buurt, overweeg dan om een speciale reanimatiecursus voor kinderen te volgen (PBLS met AED). Wij bieden die momenteel niet aan.

Vergoeding reanimatiecursus door zorgverzekeraar

Wist u dat bepaalde verzekeraars de kosten van het volgen van een reanimatiecursus of een herhalingscursus vergoeden? Dit verschilt per verzekeraar. De dekking is meestal opgenomen in een aanvullend pakket. Vraag uw verzekeraar of kijk op www.zorgwijzer.nl. U kunt ook hier een overzicht vinden: HartslagNu overzicht